30 september
20:00
logo MVV Maastricht

MVV Maastricht

VS
logo Willem II

Willem II

Blog Erik Noor: Rood-witte olievlek

voetbal

Blog Erik Noor: Rood-witte olievlek

Zondag 18 september 2022

Seizoen 2022-2023 is alweer goed op stoom. Wat heerlijk dat supporters weer volop naar de stadions kunnen komen en heerlijk dat dit – in ons geval - gebeurt voor een goedgevulde Geusselt. Want linksom of rechtsom: voetballen doe je voor je publiek, je sponsoren, je trouwe fans.

Toch, en ik weet dat ik daarmee in herhaling val, kijken we op kantoor lang niet alleen naar onze groene mat. Willen we stappen zetten met onze club, dan zijn er simpelweg meer euro’s nodig. Maar niet alleen meer euro’s, want dat is in de voetbalwereld vrij simpel via grote investeerders die een hele club opkopen. Als MVV Maastricht willen we ook groeien in kennis en kunde. Op het veld met een technisch hart dat de lijnen uitzet, de focus op de Academy, goed opgeleide trainers, de juiste basis voor medische begeleiding en gezondheid enzovoorts. Naast het veld door in te zetten op het vergroten van onze achterban, zowel qua partners als qua supporters. In mijn eerste twee jaar bij deze mooie club heb ik ervaren dat we het met alleen Maastricht als achterland helaas niet redden. De stad is daarvoor qua voetbalhart te klein. Begrijp me niet verkeerd: ik waardeer elke Maastrichtse partner en elke Maastrichtse supporter misschien wel meer dan welke andere, maar met alleen Maastricht kunnen we de club niet laten groeien. Dan blijft de rood-witte olievlek te klein. En zaak is om deze olievlek uit te breiden. Vandaar dat we in zee zijn gegaan met juist deze aandeelhouder. World Soccer Holdings bezit het vermogen om én de merknaam Maastricht meer in te zetten voor onze strategie, maar ook om via slimme marketing onze olievlek te laten uitbreiden. De naam ‘Maastricht Region’ op ons shirt is daar een eerste uitvloeisel van.

In deze regio gebeurt veel, heel veel! Er zit heel veel potentieel, zeker als je de landsgrenzen wegdenkt. Maar we slagen er te weinig in dat potentieel te benutten. Niet alleen MVV, want je ziet deze ambitie ook terug in bijvoorbeeld politieke allianties. Maar ik denk wel dat een voetbalclub als de onze als vliegwiel kan dienen voor stad en regio. Kijk alleen al eens wat er in Maastricht gebeurt qua evenementen en congressen. Maar waar komt al die kennis en kunde nou samen? Wie zorgt er voor verbroedering tussen die echte Maastrichtse ingrediënten. Als MVV Maastricht willen we daar een rol in spelen. Als bindmiddel in de stad, als promotie van stad en regio, maar ook om regionale en landelijke partners aan ons te binden. Met alleen een gezellige vrijdagavond eens in de twee weken maken we het verschil niet meer, is mijn overtuiging. Met die gezellige vrijdagavond gekoppeld aan de ijzersterke merknaam Maastricht, met alle moois dat die stad te bieden heeft, is die kans dat we het verschil maken al veel groter. Dan kunnen we meer partners aan ons binden, naast al die fantastische partners die de club nu al kent. Zo hoop ik dat we aan die kant onze achterban vergroten. Wat zou het dan mooi zijn als we daarnaast onze supportersschare kunnen laten groeien. Ik weet het: dat valt en staat natuurlijk met resultaten.

En toch denk ik dat de groei van onze club nu al nog meer supporters verdient. Ik weet zeker dat er vele Maastrichtenaren zijn die niet meer in de Geusselt komen, maar toch elke vrijdagavond even kijken wat hun club gemaakt heeft. Als het nou eens lukt om die groep weer richting de Geusselt te krijgen. Dat we structureel op 5000 supporters zitten elke thuiswedstrijd. Zou dat niet mooi zijn? Dat gaat mij als algemeen directeur in mijn eentje niet lukken. Daar zijn, zoals gezegd, resultaten voor nodig. Maar daar is ook enthousiasme voor nodig.

Als elke supporter die nu naar de Geusselt gaat eens één iemand met een MVV-hart die nu alleen nog naar de uitslag kijkt mee richting stadion krijgt, dan gaan we groeien. Doet u mee? Laten we samen alles doen om die rood-witte olievlek te  laten groeien!

Erik Noor,

Algemeen directeur MVV Maastricht

Misschien ook interessant

Strategische Business Partners